Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2023

Σχετικά με την εκπαίδευση (2)

Όταν οι άνθρωποι μιλούν για εκπαίδευση, μερικές φορές τη συνδέουν με τη σχολική εκπαίδευση.

Όταν βλέπουν ή ακούν τη λέξη, πολλοί σκέφτονται μέρη όπως σχολεία ή πανεπιστήμια. Η εκπαίδευση, ωστόσο, είναι κάτι περισσότερο από αυτό - είναι μια κοινωνική διαδικασία ζωής, όχι μια προετοιμασία για μελλοντική ζωή. Κατά την άποψη αυτή, η εκπαίδευση είναι μια πράξη με τους ανθρώπους και όχι πάνω τους.

Η εκπαίδευση είναι μια διαδικασία που προωθεί τη μάθηση ή την ανάπτυξη γνώσεων, δεξιοτήτων, αξιών, ηθικής, πεποιθήσεων και συνηθειών.


 Σε γενικές γραμμές, η εκπαίδευση μπορεί να είναι:

 Επίσημα - στο σχολείο - στην καθημερινή σας ζωή.

Οι ειδικοί  θεωρούν ότι μαθαίνουμε συνεχώς και ότι μπορεί να μην έχουμε επίγνωση αυτού που συμβαίνει.

Η ιδιότητα του πολίτη αναφέρεται στα άτομα που συνεργάζονται, σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο, για να δημιουργήσουν ουσιαστικές αλλαγές στην κοινότητα στην οποία ζουν. Αυτή η διαδικασία είναι καλή για τους ανθρώπους και απαραίτητη για την ενίσχυση και τη διατήρηση της δημοκρατίας και του δημοκρατικού τρόπου ζωής μας.

Είναι αυτονόητο ότι η ιδιότητα του πολίτη 
δεν είναι μόνο η απόκτηση του διαβατηρίου μιας χώρας. Επιπλέον, τις τελευταίες δύο δεκαετίες, μια νέα έννοια αναδύθηκε μαζί με την πρόοδο των τεχνολογιών των υπολογιστών, του διαδικτύου και των smartphones: η ψηφιακή ιθαγένεια.

Η ψηφιακή ιθαγένεια αναφέρεται στην υπεύθυνη 
χρήση της τεχνολογίας από οποιονδήποτε χρησιμοποιεί υπολογιστές, το διαδίκτυο και ψηφιακές συσκευές για να συμμετέχει στην κοινωνία σε οποιοδήποτε επίπεδο.

Η εκπαίδευση του πολίτη περιλαμβάνει τη δημιουργία ευαισθητοποίησης, δεξιοτήτων και εμπιστοσύνης που θα επιτρέψει στα άτομα να κάνουν τις δικές τους επιλογές και να αναλάβουν την ευθύνη για τη ζωή τους και τις κοινότητές τους (συμπεριλαμβανομένων των διαδικτυακών).
 Η 
εκπαίδευση του πολίτη γίνεται όλο και πιο σημαντική σε πολλές χώρες, όπου η δημοκρατική κοινωνία και οι θεσμοί της αντιμετωπίζουν απειλές.

Όπως μπορείτε να φανταστείτε, η εκπαίδευση, η μάθηση και η (ψηφιακή) ιδιότητα του πολίτη δεν είναι απλώς ξεχωριστές έννοιες, αλλά αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης εικόνας της καθημερινής μας ζωής.

Στην πραγματικότητα, υπάρχουν πολυάριθμα παραδείγματα ηγετών της σκέψης που τις 
συνδύασαν, όπως ο Αριστοτέλης, ο Σωκράτης, ο Ρουσσώ, ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, ο Αϊνστάιν, ο Γκάντι και ο Sugata Mitra.

Χ
ωρίς εκπαίδευση....

Τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν άλλα σχολεία; Η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι το πρότυπο σχεδόν σε κάθε πολιτισμό στη Γη. 

 Τι θα συνέβαινε, όμως, αν εξαφανίζονταν όλα τα 
σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα λύκεια, τα τεχνικά ινστιτούτα και τα πανεπιστήμια;

Το πλεονέκτημα του ανθρώπινου εγκεφάλου είναι η έμφυτη ικανότητά του να μαθαίνει από άλλες εμπειρίες, γεγονός που καθιστά δυνατό για τους ανθρώπους να μαθαίνουν γρηγορότερα και να μαθαίνουν περισσότερα μεταφέροντας δεξιότητες από το ένα άτομο στο άλλο.

Αυτό σας βοηθά να 
αναπτύξετε τις δεξιότητές σας πιο γρήγορα και να απελευθερώσετε χρόνο για την εκμάθηση άλλων δεξιοτήτων.
Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα αναπτύσσουν τα προγράμματα σπουδών τους έτσι ώστε να 
μπορείτε να μαθαίνετε ταχύτερα, καλύτερα και αποτελεσματικότερα.

Αυτό είναι ιδιαίτερα 
σημαντικό δεδομένης της ραγδαίας ανάπτυξης της (ψηφιακής) τεχνολογίας.

Χωρίς σχολική εκπαίδευση, οι άνθρωποι θα έπρεπε να βασίζονται αποκλειστικά στη μαθητεία και την παρακολούθηση της εργασίας. Αυτό θα ήταν επιζήμιο για την προσωπική και επαγγελματική σας ανάπτυξη για δύο λόγους: έλλειψη ευκαιριών για μάθηση, επειδή θα έπρεπε πραγματικά να μπείτε σε μια θέση μαθητείας για να αρχίσετε να μαθαίνετε τη συγκεκριμένη εργασία και πολύ πιο αργή μάθηση επειδή θα έπρεπε να βιώσετε κάθε εργασία, δεξιότητα κ.λπ.

Χωρίς σχολεία, η κοινωνία μας δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις πνευματικές απαιτήσεις των υφιστάμενων και των αναδυόμενων τεχνολογιών. Αντίθετα, θα αναγκαστούμε να εγκαταλείψουμε τις περισσότερες από τις εφευρέσεις μας και να επιστρέψουμε σε μια πιο πρωτόγονη και απλή εποχή, χωρίς διανοητικές απαιτήσεις από το άτομο.

 Σημειώστε λοιπόν ότι το κινητό τηλέφωνο που κρατάτε στο χέρι σας, ο δορυφόρος με τον οποίο επικοινωνεί και ο πύραυλος που μετέφερε τον δορυφόρο στο διάστημα υπάρχουν όλα εξαιτίας των σχολείων.


Μάθηση είναι η διαδικασία απόκτησης νέων γνώσεων, κατανόησης, συμπεριφορών, δεξιοτήτων, αξιών, στάσεων και προτιμήσεων μέσω της μελέτης, της εμπειρίας ή της διδασκαλίας. 

Πιστεύεται ότι η μάθηση είναι πολύ βαθύτερη από την απομνημόνευση και την ανάκτηση γνώσεων. Η βαθιά

και μακροχρόνια μάθηση περιλαμβάνει την κατανόηση, τη σύνδεση ιδεών και δεσμών μεταξύ προηγούμενης και τρέχουσας εμπειρίας, την ανεξάρτητη και κριτική σκέψη και την ικανότητα χρήσης της γνώσης σε νέα και διαφορετικά πλαίσια.

 Η μάθηση είναι μια διαδικασία που βασίζεται στην προηγούμενη γνώση - περιλαμβάνει τον εμπλουτισμό, την αξιοποίηση και

την αλλαγή της υπάρχουσας κατανόησης. Για παράδειγμα, η εκμάθηση της χρήσης της εφαρμογής Instagram βασίζεται σε προηγούμενες γνώσεις σχετικά με τη χρήση των

smartphones και τη λήψη φωτογραφιών.

Είναι ενεργητική - περιλαμβάνει την εμπλοκή και τον χειρισμό αντικειμένων, εμπειριών και συζητήσεων για τη δημιουργία νοητικών μοντέλων. Για παράδειγμα, δεν αρκεί να

διαβάσετε ένα blogpost για το πώς να επεξεργαστείτε ένα βίντεο- πρέπει να αρχίσετε να το κάνετε, να αλληλεπιδράσετε με την κάμερα βίντεο, με την εφαρμογή επεξεργασίας, με συναδέλφους για βοήθεια και ανατροφοδότηση κ.λπ.

Εντάσσεται σε ένα αυθεντικό πλαίσιο - παρέχει στους μαθητές τη δυνατότητα να ασχοληθούν με μοναδικές ιδέες και αρχές σε μια βάση ανάγκης για γνώση ή επιθυμίας για γνώση. Για παράδειγμα, χρειάζεστε ένα διαδικτυακό ή πρόσωπο με πρόσωπο πλαίσιο που να υποστηρίζει τη μάθησή σας- διαβάζετε αυτό το κείμενο τώρα με τη δική σας ελεύθερη βούληση και άνεση.

Λαμβάνει χώρα σε ένα πολύπλοκο κοινωνικό περιβάλλον - πρέπει να θεωρείτε τη μάθηση ως μια κοινωνική δραστηριότητα που περιλαμβάνει ανθρώπους, τα πράγματα που χρησιμοποιούν, τις λέξεις που μιλούν, το πολιτισμικό τους πλαίσιο και τις πράξεις τους. 

Για παράδειγμα, όταν μαθαίνετε πώς να χρησιμοποιείτε τους χάρτες Google, πρέπει να συσχετίσετε την εφαρμογή με το φυσικό περιβάλλον, τους τοπικούς οδηγούς, τη γλώσσα και τις ανάγκες σας ως χρήστης.

 Απαιτεί κίνητρα και εμπλοκή των εκπαιδευομένων - δεδομένου ότι απαιτείται σημαντική πνευματική προσπάθεια και επιμονή, πρέπει να βρείτε τα κίνητρά σας και να εμπλακείτε στη διαδικασία της μάθησης.

Μπορεί να αναρωτιέστε ποιες είναι οι μαθησιακές συνήθειες που χρειάζεστε για να είστε επιτυχημένοι στο σχολείο, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στον εργασιακό χώρο και στη ζωή

γενικότερα. Οι έρευνες δείχνουν ότι οι καλοί μαθητές προσεγγίζουν συνήθως τη μάθηση με αυτοπεποίθηση, υπευθυνότητα, αναστοχασμό, καινοτομία και δέσμευση .

Προκειμένου να ελέγχουν αποτελεσματικά τις επιδόσεις τους, είναι σε θέση να χρησιμοποιούν επιδέξια ένα ευρύ φάσμα γνωστικών δεξιοτήτων και κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων (συμπεριλαμβανομένων χαρακτηριστικών της προσωπικότητας όπως η ανθεκτικότητα, η αυτοπαρακίνηση και η αυτορρύθμιση).

 Αυτοπεποίθηση - Οι μαθητές έχουν αυτοπεποίθηση, είναι

άνετοι στην κατανόησή τους, δεν επιθυμούν να θεωρούν τίποτα δεδομένο και είναι σε θέση να αναλαμβάνουν ακαδημαϊκά ρίσκα. 

Με οργανωμένο, κριτικό και αναστοχαστικό τρόπο, είναι

πρόθυμοι να συζητήσουν και να δοκιμάσουν ιδέες και επιχειρήματα. Θα αλληλεπιδράσουν και θα

υπερασπιστούν τις πεποιθήσεις και τις απόψεις τους, καθώς και θα σεβαστούν εκείνες των άλλων.

Υπεύθυνοι - Οι μαθητές αναλαμβάνουν τον έλεγχο της εκπαίδευσής τους, θέτουν στόχους και επικεντρώνονται στην πνευματική ακεραιότητα. Είναι συνεργάσιμοι και θετικοί. Γνωρίζουν ότι η συμπεριφορά τους έχει αντίκτυπο στους άλλους και στον κόσμο. Κατανοούν το νόημα της ιστορίας, του πλαισίου και της κοινωνίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου